lørdag 10. april 2010

Min favoritt forfatter

Min favoritt forfatter
Den som jeg liker best som forfatter er Astrid Lindgren. Jeg liker henne fordi at hun har skrevet mange og gode barne bøker.
Astrid full navn er Astrid Anna Emila Lindgren Eriksan. Hun ble født i 14.11.1907. Så ble hun død i 28.01.2002. Da bodde hun i Sverige.

Hennes pappa het Samues Agest Erikson. Hennes mamma het Hanna Thonson Erikson. Da hun var atten (18) år begynte hun å øve som forfatter. Da hun var fem (5) år begynte hun også å lese. Da hun begynte å bli forfatter skrev hun første boken PIPPI LARGSTRØMPE og siste RONJA RØVEDTTER. Hun sluttet som forfatter var hun 74 år gammel. Venteren i 1941 startet hun å skrive om pippi Langstrømpe. Pippi Lansrømpe kommer nå i som flim på tv også. I 1944 kom hennes første bok ut. Boka hetter Prit Mari Landar Sit Hjerte. Astrid Lindgren fikk andre plass i barne bok konkurranse for denne boken. I alt skrev hun femti tre (53) bøker. Astrid Lindgren ble død begrunn av en sykdom.

Nå har jeg forklart litt om Astid Lindgren. Av henne ble det mange og gode barne bøker. Av astrid Lingrens bøker synes mange barn at hennes bøker er intresante.


Slutt.

கயல்விழி

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar